6 Eylül 2015 Pazar

Temel Lise Gerekli Mi?



Dershanelerin kapanmasından sonra kapanan kurumların bir kısmı özel kurslara bir kısmı da kolej konseptiyle 'temel lise'lere dönüştü. Özel eğitim kursları hakkındaki görüşlerimi önceki yazımda paylaşmıştım. Bu yazımda temel liseyi tercih etmenin artıları ve eksileri üzerinde duracağım.

Temel liseler ücretini ödeyerek özel okulda okur gibi dershanede eğitim görmeyi sağlıyor. Fakat hem okuldan hem kolejlerden bariz farkları var. Mesela gideceğiniz temel lisenin çok çok büyük ihtimalle bir bahçesi olmayacak. Dersler saatleri süresince bina içinde kalmak zorunda kalacaksınız. Bunun yanında çoğu dershane sınıf sayısını arttırmak için koridorları daracık yapar. Böylece okul ve kolej koşullarındaki geniş, ferah ve içerisinde her türlü aktivite yapabileceğiniz (biz futbol, basketbol bile oynamıştık) bu sosyalleşme alanlarından da mahrum olacaksınız. Yani zamanın çoğu sınıflarınızda geçecek. Diğer bir negatif yönü dershanede çalışan çoğu kaliteli öğretmenin son zamanlarda devlete atanmış olması. Ben son dershane yılında dershaneye gitmiştim ve sene boyunca bütün kaliteli hocalarımın teker teker atanmasına şahit oldum. Geriye de ya emekliliğine az kalmış veya yeni mezun stajyer denebilecek hocalar kalmıştı. Başka neler söyleyebilirim? Mesela 5 günlük eğitim süresi muhtemelen 6 veya 7 gün olacak. Yani dinlenmeniz için çok az bir zamanınız olacak. Ek derslerle de günlük 8-9 saate kadar uzayan ders süreleri de cabası.

Peki bu temel liseler için hiç mi olumlu bir şey yok? Tabiki var. Ama olumsuzların yanında biraz sönük kalıyor. Mesela uzun ders süreleri gerçekten idealist kişiler için güzel bir şey olabilir. Son sene üniversite sınavlarına hazırlanmak için belki çok daha faydalı olabilir. Nispeten az kişilik sınıflar, birebir ders imkanı, soruları daha kolay çözdürebilme, kurum içi ve kurumlar geneli yapılacak sınavlarla seviyenizi daha net görebilme, dağıtılacak birçok kaynak da yine temel liselerin artılarından. Ayrıca bazı temel liseler bahçeli ve hatta spor salonlu bile olabiliyor; fiyatlarına dikkat etmek koşuluyla bunlar iyi birer avantaj olabilir.

Ücretlere gelecek olursak bir dershaneden daha fazla ama bir kolejden de çok daha az. Bütçeniz elveriyorsa (biraz zengin olmak gerek tabi) şöyle geniş bahçeli iyi bir koleje gidin derim. Hiç gitmedim ama giden çok arkadaşım var. Çoğu yurtdışına gitmiş kolej sayesinde. Yabancı dilleri çok geliştirmiş. Spor dallarında başarılılar. Ücretleri uygun gelen bir kolej, temel liseden kat kat daha iyidir. Devlet okulları ise tamamen ücretsiz. Bahçesiz, dar sınıfları ve koridorları olan hapishane gibi temel liselere gitmektense en azından normal bir Anadolu Lisesi'ne gitmek çok daha iyi olacaktır.

Benim yorumuma gelecek olursak. İlkokul, lise veya üniversite hiç farketmez. Biz bir öğrenci olarak okumaya gidiyorsak yalnızca matematik öğrenmek için değil yabancı dil öğrenmek, arkadaş edinip sosyalleşmeyi öğrenmek, spor dallarında kendimizi geliştirebilmek için de gidiyoruz. Özellikle gençlik çağında spor çok önemli. Okurken spor yapmayacağız, daha sonra iş hayatında spor yapmayacağız, emekli olunca yapamayacağız ee ne zaman yapacağız peki? Sağlam kafa sağlam vücutta bulunurmuş. Ben spor yapamıyorum, şişmanım, basketbol bilmem demeyin. Ben de bunların hiçbirini bilmezdim liseye başlayana dek. Ancak liseye başlayınca bunların hepsine ek olarak Amerikan futbolu bile oynadık arkadaşlarla. Ayrıca bir arkadaşın isteği üzerine yaptık bunu, beden hocasının ödevi filan değildi. Yani hiçbir bahanesi yok bunun. Bunun dışında daracık yerlerde sürekli okumak da insanı psikolojik olarak bozar. Bir süre sonra sıkmaya başlar. Daha yeni bir seçenek olduğu için insanlar bu fikre biraz uzak duruyor bir de. Yani sınıf arkadaşlarınızın sayısı da az olacak gibi. Hocaların da kalitesi tartışılır. Bana sorarsanız temel lise ancak son sınıfta tercih edilebilir bir seçenek. Bunun dışında normal bir lise veya paranız varsa bir kolej çok daha iyi seçenekler. Ayrıca buralarda öğretmen kalitesi de çok daha iyi olacaktır. Son sene üniversite sınavına çalışırken zaten ne spor ne yabancı dil ne de sosyalleşmenin pek bir önemi kalmayacak. Bu sebeple daha çok sınava yönelik çalışabileceğiniz temel liselere geçiş yapabilirsiniz. Ama sırf markasından dolayı bir temel lise tercihinde de bulunmayın. Gideceğiniz yere ilk önce bir hafta misafir öğrenci modunda gidin. Öğretmen kalitesinden memnun kalırsanız gönül rahatlığıyla tercih edebilirsiniz.


Son olarak bazı temel liseler çeşitli cemaatlerle bağlantılı oluyorlar. Bunlar aşırı ders yükü bindirmenin yanında size bazı dini ödevler de veriyor ve gerçekten çok sıkıştırabiliyor. Benim hayatım boyunca cemaatlerle hiçbir bağlantım olmadı. Fakat olan birçok arkadaşım oldu. Açıkça söylemek gerekirse bunların yerinde olmak istemezdim. Ödev verip yapmazsan para alırlardı, zorla bazı kitaplar okuturlar, dinle bağlantısı olmayan saçma hikayeleriyle öğrencileri korkuturlar, mesela bazı hocaları cinlerle konuşurmuş kavga edermiş filan çok saçma işler dönüyordu açıkçası fakat öğrencileri hepsine inanıyordu; bana kalırsa bu kurumlar cemaat adı altında sömürü yapan yerler. Dini sömürü yaparak sizden para götürüyorlar. Herhangi bir eğitim kurumuna gidecekseniz bu yerlerden uzak durun derim. Zaten eğitiminiz bitince neye inanacaksanız buna kendi özgür iradenizle karar verirsiniz. Yeterince zor olan eğitimimizin yanına bu sohbetleri, okumaları ve daha neler varsa artık bunları ekleyerek en değerli zamanınızı gençliğinizi heba etmeyin derim. Tabiki bunlar benim tavsiyelerim yalnızca, ne yapmak isterseniz özgürsünüz.